ПОРАДИ БАТЬКАМ

· дотримуйте розпорядку дня, санітарно-гігієнічних вимог та правильного харчування;

· будьте для дітей прикладом у дотриманні культурно-гігієнічних навичок;

· частіше розмовляйте з дітьми про корисні та шкідливі звички, запобігання захворюванням — усе, що стосується здорового способу життя і поведінки у несприятливих, екстремальних ситуаціях; підкріплюйте ці розмови прикладами із власного життя та життя інших членів родини, близьких людей, си­туаціями із літературних творів, улюблених дитячих фільмів тощо;

· облаштуйте у квартирі фізкультурний куточок;

· щоденно разом із дітьми виконуйте ранкову гімнастику, здій­снюйте загартовувальні процедури; регулярно виходьте на прогулянки;

· залучайте дітей до виконання основних рухів — вправляйте у ходьбі, бігові, стрибках, повзанні, лазінні, киданні, дотриманні рівноваги тощо;

· разом з дітьми здійснюйте пішохідні прогулянки, туристичні походи;

· грайте у рухливі та спортивні ігри;

· катайтеся разом з дітьми на санчатах, ковзанах, лижах; вело­сипедах, роликах; грайте у бадмінтон, теніс, футбол, баскет­бол, хокей; ігри з м’ячем; стрибайте на скакалці; плавайте і грайте на воді;

· беріть участь разом із дітьми у проведенні свят, розваг, днів здоров’я, зборах, конференціях, лекціях з питань здоров’я, фізичного виховання дітей, організованих у дошкільних на­вчальних закладах;

· відвідуйте спортивні змагання, що відбуваються у вашому міс­ті, селищі; підтримуйте дитину в її спортивних уподобаннях.

· створюйте умови та підтримуйте пізнавальні інтереси дитини, забезпечуючи розвиток її природних здібностей та нахилів, задовольняючи пізнавальні потреби;

· збагачуйте обізнаність дитини про довколишній світ новою ін­формацією про предметне, природне, соціальне довкілля, світ гри, мистецтва, про себе;

· пізнавайте, досліджуйте світ разом із малюком: обговорюйте, читайте, експериментуйте. Заохочуйте прагнення збагачува­тися новими й корисними знаннями завжди і всюди. Напри­клад, оформте передплату пізнавального дитячого журналу, запишіться до дитячої бібліотеки тощо;

· залучайте до перегляду та прослуховування пізнавальних ра­діо- і телепередач, обговорюйте побачене й почуте в родин­ному колі;

· частіше бувайте з дітьми на природі (парк, ліс, річка), відвід­уйте зоопарк, ботанічний сад, музеї, вистави дитячих театрів, дійства громадських свят, виставки квітів, тварин тощо; залучайте дітей до догляду за рослинами (квітник, сад, город) та тваринами (птахами, рибками, земноводними та іншими домашніми улюбленцями); якщо є змога, обладнайте акваріум, влаштуйте квітник, город на підвіконні;

· заохочуйте до активного розв’язання завдань пізнавального, пошукового, логічного характеру; наприклад, загадок, ребусів, кросвордів та ін.;

· спільно з дітьми складайте усні й письмові листи, листівки для близьких родичів і друзів, оформляйте плакати, газети-стіннівки із привітаннями, розповідями про цікаві, значущі події тощо; виховуйте у дошкільника почуття родинності: любові і шани до батьків та родичів, пам’яті про покоління роду, вдячності до праці рідних, поваги до старших, турботи про молодших; забезпечуйте можливість активної участі дітей у підготов­ці та святкуванні днів народження, ювілеїв, днів пам’яті, календарно-обрядових свят; здійсненні подорожей; разом з дітьми виготовляйте подарунки, привітання, готуйте святкові виступи, колекціонуйте тощо.

· якщо є змога, вдома облаштуйте родинний куточок, у якому розмістіть “дерево роду”, світлини та відео сімейних подій, рукотворні вироби тощо;

· вчіть малюків усвідомлювати себе частинкою сім’ї, дитячої спільноти у навчальному закладі, відповідальну особистість у світі природи, людину серед інших людей у суспільстві на прикладі власної активної життєвої позиції; формуйте основи логічного мислення, вчіть дитину висловлю­вати власну думку на основі розумових висновків; активно виявляйте патріотичні почуття, громадянську пози­цію; гордість за свою родину, батьків, рідне місто, село, Укра­їну; подавайте гідний приклад втілення понять “порядок”, “безпека”, “природоохоронна робота” у практичне життя ди­тини та родини;

· створюйте спеціальне розвивальне середовище, яке б сприя­ло використанню здобутих знань, умінь та навичок з логіко- математичного розвитку в родинному побуті дитини;

· формуйте елементарні економічні уявлення дитини, залучаю­чи її до планування сімейного бюджету (планування витрат, обговорення вартості речей та ін.);

· виховуйте почуття вдячності до праці інших людей, бережно­го ставлення до природи, речей.

· створюйте умови та підтримуйте пізнавальні інтереси дитини, забезпечуючи розвиток її природних здібностей та нахилів, задовольняючи пізнавальні потреби;

· збагачуйте обізнаність дитини про довколишній світ новою ін­формацією про предметне, природне, соціальне довкілля, світ гри, мистецтва, про себе;

· пізнавайте, досліджуйте світ разом із малюком: обговорюйте, читайте, експериментуйте. Заохочуйте прагнення збагачува­тися новими й корисними знаннями завжди і всюди. Напри­клад, оформте передплату пізнавального дитячого журналу, запишіться до дитячої бібліотеки тощо;

· залучайте до перегляду та прослуховування пізнавальних ра­діо- і телепередач, обговорюйте побачене й почуте в родин­ному колі;

· частіше бувайте з дітьми на природі (парк, ліс, річка), відвід­уйте зоопарк, ботанічний сад, музеї, вистави дитячих театрів, дійства громадських свят, виставки квітів, тварин тощо; залучайте дітей до догляду за рослинами (квітник, сад, город) та тваринами (птахами, рибками, земноводними та іншими домашніми улюбленцями); якщо є змога, обладнайте акваріум, влаштуйте квітник, город на підвіконні;

· заохочуйте до активного розв’язання завдань пізнавального, пошукового, логічного характеру; наприклад, загадок, ребусів, кросвордів та ін.;

· спільно з дітьми складайте усні й письмові листи, листівки для близьких родичів і друзів, оформляйте плакати, газети-стіннівки

· із привітаннями, розповідями про цікаві, значущі події тощо; виховуйте у дошкільника почуття родинності: любові і шани до батьків та родичів, пам’яті про покоління роду, вдячності до праці рідних, поваги до старших, турботи про молодших; забезпечуйте можливість активної участі дітей у підготов­ці та святкуванні днів народження, ювілеїв, днів пам’яті, календарно-обрядових свят; здійсненні подорожей; разом з дітьми виготовляйте подарунки, привітання, готуйте святкові виступи, колекціонуйте тощо.

· якщо є змога, вдома облаштуйте родинний куточок, у якому розмістіть “дерево роду”, світлини та відео сімейних подій, рукотворні вироби тощо;

· вчіть малюків усвідомлювати себе частинкою сім’ї, дитячої спільноти у навчальному закладі, відповідальну особистість у світі природи, людину серед інших людей у суспільстві на прикладі власної активної життєвої позиції; формуйте основи логічного мислення, вчіть дитину висловлю­вати власну думку на основі розумових висновків; активно виявляйте патріотичні почуття, громадянську пози­цію; гордість за свою родину, батьків, рідне місто, село, Укра­їну; подавайте гідний приклад втілення понять “порядок”, “безпека”, “природоохоронна робота” у практичне життя ди­тини та родини;

· створюйте спеціальне розвивальне середовище, яке б сприя­ло використанню здобутих знань, умінь та навичок з логіко- математичного розвитку в родинному побуті дитини;

· формуйте елементарні економічні уявлення дитини, залучаю­чи її до планування сімейного бюджету (планування витрат, обговорення вартості речей та ін.);

· виховуйте почуття вдячності до праці інших людей, бережно­го ставлення до природи, речей.

Також необхідно:

· Якомога більше спілкуватися з дітьми, розповідати їм і читати художню, пізнавальну літературу. Збагачувати досвід дітей пози­тивними враженнями під час прогулянок, екскурсій, цікавих спо­стережень у соціальному, культурному та природному довкіллі. При цьому враховувати пізнавальні інтереси й переваги своїх дітей. Докладніше зупинятися на об’єктах і явищах, які найбільше при­вернули дитячу увагу.

· Розповідати дітям про себе (своє навчання, роботу, захоплення), про родичів (де живуть, ким працюють, ким доводяться дитині, які мають чесноти та інше) та людей, які оточують дитину за межами сім’ї. Частіше ділитися з дітьми спогадами про минуле, дитинство дорослих, улюблені ігри, друзів дитинства, цікаві чи складні життє­ві ситуації. Пропонувати дітям пограти в улюблені ігри рідних лю­дей, почитати їхні улюблені книжки, переглянути улюблені фільми чи послухати дорогі пісні. Запропонувати малюкам описати власні ігри з друзями у дитсадку чи у дворі, знайти в них спільне з упо­добаннями свого дитинства, разом з дітьми придумати нові варіанти старих ігор і забав.

· Організовувати спеціальні мовленнєві ігри для розвитку усно­го мовлення, можна — із залученням рідних, сусідів, друзів. Так, для збагачення словника різними частинами мови корисно погра­ти в “Зимові слова”, “Солодкі слова”, “Скляні (дерев’яні, металеві, пластмасові та ін.) слова”, “Ввічливі слова”, “Веселі/сумні слова”, “Спортивні слова” тощо. Тут важливо дати правильну, чітку наста­нову: “Назвіть слова, які нагадують нам про...”. Повправляти дітей у вживанні дієслів буде цікаво в ігрових завданнях “Хто що вміє робити”, “Зміни слово” (утворення нових дієслів за допомогою пре­фіксів), а змагальна вправа “Хто назве більше” стимулюватиме по­шук іменників-назв частин предметів, прикметників, прислівників та інших частин мови.

· У повсякденні корисно розширювати запас слів-узагальнень, проводячи ігрові вправи “Назви одним словом”, “Магазин меблів (одягу, взуття, іграшок, продуктовий, молочний, овочевий...)”, “Що зайве?”

· У спілкуванні з дітьми стежити, чи правильно вони узгоджують між собою слова у словосполученнях і реченнях, вчасно і корек­тно виправляти помилки та включати дітей у створювані дорослим ситуації спілкування, де треба застосувати ці вміння. Наприклад, поставити відповідне запитання (скільки вікон у нашій квартирі? у якій сукні ти підеш на день народження?) або запропонувати гру (“Пограємо-полічимо” на узгодження іменників з числівника­ми, “Хто який?” на узгодження прикметників із займенниками чи іменниками). Можна створювати й провокаційні ситуації мовлення, у яких пропонуються зразки неправильного зв’язку слів у вислов­люваннях і які потрібно виправити (“я мчу з гора без лижах” — “я мчу з гори на лижах”).

· Звертати увагу дітей на багатозначність слів. У певних ситуа­ціях скористатися змогою поміркувати разом над добором іншого слова замість сказаного, визначенням протилежності у дії чи якості, навести приклад різних значень однакових за звучанням слів. Тут стануть у пригоді й ігри “Скажи інакше”, “Дружні слова”, “Скажи навпаки”, “Слова-близнюки”.

· Залежно від конкретної ситуації задовольнятися лаконічними висловлюваннями дітей або спонукати їх до побудови більш роз­горнутих реплік. Щоб привчити говорити поширеними реченнями, варто подавати власні зразки такого мовлення і залучати дітей до гри. Наприклад, у грі “Мовчун і балакун” один гравець задає основу речення, а інший чи інші почергово доповнюють її по слову наскіль­ки це можливо: “Стоїть хата. — На березі стоїть хата. — На березі річки стоїть хата. — На мальовничому березі річки стоїть хата. — На мальовничому березі річки стоїть біла хата іт. д.”.

· Не менш цікаві ігри можна запропонувати зі словотвору від за­даного слова. Зокрема: побудувати ланцюжок слів від слова “вчити” (вчитель, учень, навчання, вчений тощо); утворити назви помеш­кань від назви тварини (корова — корівник, свиня — свинарник, кур­ка — курник, вівця — вівчарня та ін.).

· З метою відпрацювання чіткої звуковимови корисно розучува­ти з дітьми чистомовки і скоромовки. Якщо у 5-річних дітей спо­стерігаються вади звуковимови, слід звернутися за допомогою до фахівця-логопеда й виконувати всі рекомендовані ним артикуля­ційні, фонематичні вправи для постановки звуків та вміння їх ди­ференціювати.

· Під час виконання цих завдань, варто запропонувати дітям вправи на виділення першого й останнього звуків у власних іменах, назвах іграшок чи інших предметів довкілля; спільно з малюка­ми визначати послідовно всі звуки у слові, шукати заданий звук у словах-назвах предметів, картинок, дій довкола себе тощо. Цікаво й позмагатися на більшу кількість названих слів із заданим звуком, зі звуком у певній позиції у словах.

· Корисно разом з дітьми “маніпулювати” звуками, складами, наголосами у словах, переставляючи їх. Ігри типу “Так і не так” наочно продемонструють дітям значення порядку звуків, складів і місця наголосу в словах.

· Започаткувати й надалі підтримувати сімейну традицію щоден­них бесід про прожитий день з обговоренням вражень, поточних проблем, досягнень, плануванням спільних заходів для дорослих членів родини і дітей. Спонукати дітей не лише до відповідей на по­ставлені дорослим запитання, а й до самостійної їх постановки.

· Привчати дітей бути ввічливими у розмові, бесідах з дорослими й дітьми. Подавати приклад того, як треба вести діалог за столом, у гостях чи при гостях, по телефону. Практикувати ненав’язливий аналіз поточного діалогу за допомогою запитань: “Чи уважно ти мене слухав?”, “Що тобі незрозуміло?”, “Які у тебе є запитання до мене?” та ін.

· Використовувати можливості сім’ї для залучення дітей до скла­дання зв’язних розповідей: описування іграшки або страви, які спо­добалися в гостях; описування уявних речей (автомобіля майбут­нього, фасонів бальних суконь для Попелюшки, кімнати Незнайка і Знайка); розповідання за серіями сімейних світлин (про новорічне свято у дитсадку, літній відпочинок) або картинок із дитячих комік­сів; переказування літературного твору з власними імпровізаціями за слайдами діафільму, ілюстраціями у книзі; складання розповідей- суджень, міркувань, пояснень після перегляду вистав, телепрограм, поїздок, спілкування з дорослими і дітьми під час відпустки, пере­бування у лікарні тощо. Ділитися з дітьми своїми враженнями, ви­сновками, ставленням щодо прочитаного, побаченого, пережитого.

· Читати малюкам твори дитячої художньої літератури і дитя­чі журнали. Цікавитися новинками книжкового ринку та періодики для дошкільників, залучати дітей до їх вибору і придбання. Опіку­ватися домашньою бібліотекою, доручати дітям догляд за книжка­ми, наведення порядку на полицях.

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.